Cum se pot accesa fondurile nerambursabile pentru proiecte de cultura? Cum se pot scrie cereri de finantare eligibile pentru a obtine finantare pentru organizarea unor evenimente pentru cetateni? Acestea au fost intrebarile la care s-a raspuns pe parcursul a doua zile la Sibiu, in cadrul unor ateliere practice de lucru pe proiecte. Dezbaterile organizate de catre Centrul Europe Direct Regiunea Centru, din cadrul ADR Centru, au avut loc in 15-16 iunie 2015, au fost sustinute de reprezentantii Ministerului Culturii, cu sprijinul Primariei Municipiului Sibiu, parte a Bursei de Spectacole Sibiu.
In mijlocul acestor zile in care Sibiul abunda de cultura, peste 40 de reprezentanti ai autoritatilor publice locale, ONG-urilor din Craiova, Bistrita, Cluj Napoca, Hunedoara, Iasi, Chisinau, dar si din judetele Regiunii Centru, s-au reunit pentru a invata concret cum se pot scrie proiecte bune, pentru obtinerea unor finantari nerambursabile in domeniul culturii si al activitatilor pentru cetateni. Aceste ateliere sunt o continuare a Conferintei organizate in 2014, unde s-au prezentat oportunitatile de finantare nerambursabila prin programele Europa Creativa – Cultura si Europa pentru Cetateni, cu aceeasi organizatori si echipa, si la care au participat peste 70 de persoane. In urma necesitatii identificate anul trecut, de a se discuta mult mai practic despre proiectele ce se pot depune spre finantare, dar si datorita disponibilitatii reprezentantilor Ministerului Culturii, acest lucru a devenit posibil cu spri-jinul Primariei Municipiului Sibiu. Cu cate 25 de participanti pe atelierele practice de scriere proiecte, ca urmare a evenimentului reusit de anul trecut, o parte dintre cei prezenti in 2014 au revenit si in aceste zile, pentru a invata si mai mult despre conditiile ce fac o cerere de finantare sa fie bine conceputa, ca sa aiba cat mai multe sanse la finantare. Discutii practice pe proiecte, cum se alcatuieste un buget, cum se pot gasi parteneri de proiect, ce contine si cum se depune o cerere de finantare, au fost detaliile analizate pe fiecare program de finantare si idee de proiect descrisa de cei prezenti.
„De-a lungul celor 22 de ani de existenta, Festivalul si-a facut din calitate o datorie de onoare. Concept si stra-tegie in acelasi timp, Excelenta a dezvoltat bunul cel mai de pret pe care un festival si o comunitate il pot crea: PUBLICUL. O crestere si o dezvoltare inteleapta, in acord cu viata – Growing Smart, i-a asigurat de-a lungul timpului si diseminarea teoretica, baza a cercetarii, parteneriatelor si viziunii de ansamblu – Smart Growing. Viata, cu profunzimea si contrastele ei, a pus in acord festivalul cu tot ce inseamna valoare, traditie si inovatie, experiment si perenitate. Multumesc tuturor celor care ne-au sprijinit ca acest festival sa fie posibil. In numele intregii echipe a Festivalului, le dorim tuturor participantilor si spectatorilor zece zile de gratie”, a declarat domnul Constantin Chiriac, presedinte FITS.
Cifrele oficiale ale Festivalului International de Teatru de la Sibiu, al doilea ca si anvergura la nivel european, in acest an sunt fara precedent: peste 400 de evenimente indoor si outdoor, 21000 de bilete puse in vanzare, peste 2500 de artisti si invitati din 70 de tari, 67 de spatii de joc, un public estimat la 65000 de spectatori in fiecare zi.
Atelierele tehnice propuse si organizate de catre Europe Direct Regiunea Centru din cadrul ADR Centru, stau in aceste zile, alaturi de evenimentele sustinute de cele mai importante companii internationale de teatru, dans si circ, cu spectacole pentru gusturile cele mai diverse, pe ritmuri si sonoritati provocatoare, oferite de artisti si companii de pe trei continente.
”Este al doilea an de colaborare cu Primaria Municipiului Sibiu in organizarea acestor evenimente, ce vizeaza finantarile nerambursabile in domeniul culturii si cele destinate cetatenilor. Multumim si reprezentantilor Ministe-rului Culturii, dar si organizatorilor Festivalului International de Teatru, pentru integrarea armonioasa si promovarea acestor ateliere in programului evenimentelor culturale. Suntem bucurosi de receptivitatea celor ce au parti-cipat la aceste ateliere si apreciem faptul ca au venit oameni din toata tara, dar si din Chisinau, atat pentru a se bucura de cultura, cat si pentru a-si valorifica ideile creative. Astfel de evenimente ne recomanda acum si la nivelul tarii, nu doar al Regiunii Centru, iar activitatile de azi vin in completarea celorlalte activitati derulate de ADR Centru, prin care derulam fonduri nerambursabile sau promovam toate sursele de finantare europene dis-ponibile”, a declarat domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.
”Suntem bucurosi sa sprijinim aceste evenimente. Consideram ca sunt o completare a programului, o imbinare utila a evenimentelor culturale cu posibilitatile de obtinere de fonduri pentru alte proiecte viitoare si la nivelul altor autoritati publice locale. Cultura are nevoie de finantare, iar scrierea de proiecte bune este si dorinta artistilor. Aceste lucruri se reunesc acum si, pentru noi, timp de zece zile, orasul Sibiu se transforma intr-o scena uriasa cu artisti din toate colturile lumii ce prezinta spectacole de teatru, dans, muzica, circ si instalatii, dar si expozitii, conferinte, lansari de carte sau filme”, a declarat doamna Astrid Fodor, Primarul interimar al Municipiului Sibiu.
Pentru cei ce doresc mai multe informatii sau sunt interesati sa depuna proiecte pe cele doua programe prezen-tate de catre reprezentantii Ministerului Culturii, acestia pot fi contactati, dupa cum urmeaza:
- pentru Biroul Europa Creativa Romania, doamna Bianca Floarea, Coordonator pentru Subprogramul Cultura – Europa Creativa, +4021.316.60.61, cultura@europa-creativa.eu, Bd. Unirii 22, etaj 2, camera 223, sector 3, Bucuresti
- pentru Biroul Europa pentru Cetateni, doamna Oana Balutescu, coordonator, Tel/fax: +40 213166060; +40 213166061, info@europapentrucetateni.eu, Str. Barbu Delavrancea 57, et. 1, Sector 1, 011353, Bucuresti