ADR Centru sustine dezvoltarea mediului privat prin cooperare si finantarea nerambursabila a proiectelor

Fidela misiunii sale, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru este preocupata constant de sustinerea dezvoltarii economico-sociale. Prin cooperare si diversificarea serviciilor oferite de ADR Centru mediului de afaceri local si regional, societatile comerciale din Regiunea Centru vor reusi sa se dezvolte si sa creeze stabilitate si noi oportunitati pentru imbunatatirea calitatii vietii. Aceasta preocupare a Agentiei este subliniata in aceasta perioada, cand Comisia Europeana organizeaza Saptamana Europeana a IMM.

Pentru a asigura o buna transparenta cu privire la alocarile de fonduri si la oportunitatile de finantare, Agen-tia pentru Dezvoltare Regionala Centru editeaza de peste sapte ani si difuzeaza electronic catre mai mult de 3500 abonati, lunar, Catalogul surselor de finantare nerambursabile. Prin acest demers ADR Centru doreste sa tina permanent la curent toti potentialii beneficiari cu oportunitatile de finantare ale unor proiecte de interes local si regional. Acest document este un instrument util pentru toti cei care sunt interesati de programele de finantare europeana, precum si de modul de utilizare a fondurilor structurale.
In perioada de preaderare, ADR Centru a gestionat la nivelul Regiunii Centru Programele PHARE si Programele guvernamentale de grant, prin care s-au atras sume importante pentru dezvoltarea mediului de afaceri, fiind creat un Parc industrial si fiind realizate 11 studii de fezabilitate si de management a afacerilor, pe langa investitiile concrete in echipamente si hale de productie.
Acum, in ultimii cinci ani, ADR Centru a reusit atragerea a mai mult de 65 milioane euro, numai pentru mediul privat din Regiunea Centru. Implementarea Programului Operational Regional, cea mai importanta resursa pentru dezvoltare regionala, accesibila Regiunii Centru din Instrumentele Structurale, a oferit posi-bilitatea ca ADR Centru sa gestioneze un buget de peste 440 milioane euro, din care circa o cincime a putut fi utilizat de catre mediul privat. Acest lucru a facut ca la sediul ADR Centru din Alba Iulia sa fie depuse peste 700 de proiecte ale societatilor comerciale, pe domeniile eligibile pentru firme din cadrul programului REGIO. Dintre aceste proiecte, au fost contractate 240 de cereri de finantare si au fost deja rambursate catre firmele private cheltuieli in valoare totala peste 30 milioane euro. Aceste fonduri vor duce la crearea a patru noi centre de afaceri, dar si a cate unui incubator de afaceri si a unui nou parc logistic, precum si la modernizarea a peste 200 de microintreprinderi. Numarul total al locurilor de munca nou create in aceste structuri, in perioada 2007-2013, depaseste cifra de 1.500, adaugandu-se celor peste 1.600 locuri de munca create prin proiectele gestionate de ADR Centru pana in anul 2007.
Acordarea de sprijin IMM-urilor pentru internationalizarea afacerilor, promovarea oportunitatilor de investitii intre regiunile europene si realizarea de misiuni economice sunt alte obiective si activitati ale ADR Centru care sustin dezvoltarea firmelor private. Impreuna cu partenerii sai traditionali, in special din Landul Brandenburg – Germania, dar si din Ungaria, Italia sau alte tari europene, ADR Centru sprijina functionarea unui sistem de colaborare intre firmele vest-europene si cele romanesti, astfel incat mediul de afaceri din Regiunea Centru – in special din industria de prelucrare a lemnului si industria agro-alimentara, dar si din domeniile destinate utilizarii resurselor de energie regenerabila, IT sau automotive – sa poata avea oportunitati de colaborare cat mai diverse. Concret, in acest domeniu ADR Centru a organizat anual, incepand cu 2010, impreuna cu Reprezentanta landului german, misiuni economice ale oamenilor de afaceri din Brandenburg interesati de parteneriate cu societati comerciale romanesti.
Pe de alta parte, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru, in calitate de membru al retelei internationale ”Enterprise Europe Network”, ofera intreprinderilor mici si mijlocii din Regiunea Centru servicii de sprijin pentru afaceri si inovare inca din anul 2008. Aceste servicii sunt oferite in cadrul proiectului „BISNet Transylvania – Retea de Sprijin in Afaceri si Inovare pentru IMM-urile din Transilvania”. Aceste servicii sunt gratuite si vizeaza, in principal, identificarea de parteneri de afaceri din Europa, precum si identificarea de furnizori de tehnologie pentru diferite domenii si posibilitatea promovarii pe piata europeana a tehnologiilor produse in regiune.
In acest an, Comisia Europeana pune foarte mare accent pe Reteaua EEN. ”Enterprise Europe Network” reprezinta cea mai importanta retea din Europa destinata sectorului IMM, reunind peste 500 de organizatii si puncte de contact si 3 000 de angajati cu experienta, din peste 40 de tari. In cei patru ani de activitate Reteaua EEN a promovat competitivitatea si inovarea la nivel local si a reusit sa aduca impreuna cei mai importanti actori ai comunitatii de sprijinire a intreprinderilor din Europa, construind un serviciu unic de asistenta, destinat cu precadere intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), in vederea dezvoltarii pe deplin a potentialului si a capacitatii de inovare a acestora.
Activitatile derulate de ADR Centru in sprijinul intreprinderilor mici si mijlocii din Regiunea Centru au fost foarte variante, pornind de la oferirea de informatii si consultanta pana la organizarea de evenimente cu caracter national si international. Astfel, s-au inregistrat peste 2.000 de beneficiari ai serviciilor de informare specializata si consultanta oferite firmelor de catre ADR Centru. La nivelul Regiunii Centru, au fost organi-zate 35 de seminarii de informare adresate sectorului IMM la care au participat peste 600 de reprezentanti ai firmelor din Regiune. Evenimentele internationale, organizate pentru identificarea de parteneri pentru afaceri, s-au bucurat de participarea a peste 30 de firme din tari precum Germania, Austria, Polonia sau Ungaria. In cadrul acestor evenimente au fost organizate 150 de intalniri bilaterale intre firme din Regiunea Centru si firme din strainatate care isi desfasoara activitatea in domenii precum energie regenerabila, silvicultura, industria lemnului, agricultura si industrie alimentara, tipografie-design, textile si constructii.

„Accesarea serviciilor destinate IMM-urilor va deschide calea spre noi oportunitati de investitii. Asigurarea unei mai bune vizibilitati a IMM-urilor din regiune si accesul la informatii specializate din domeniul politicilor de cercetare si inovare, a legislatiei europene si a programelor de finantare, vor reusi sa detaseze aceste firme la nivel local, astfel societatile comerciale romanesti vor reusi sa-si promoveze mai bine serviciile oferite. Toate aceste activitati au drept scop stabilirea unor colaborari si parteneriate de lunga durata intre firmele din diferite tari si identificarea unor noi oportunitati pentru dezvoltarea propriilor afaceri. In Saptamana Europeana a IMM, ADR Centru isi propune amplificarea colaborarii cu mediul privat, pentru identificarea solutiilor practice care sa duca la dezvoltarea acestuia. Pentru imbunatatirea mediului de afaceri, este important ca institutiile cu un profil ca al nostru sa faciliteze contactele dintre IMM si sursele publice de finantare”, a declarat domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.

Pentru viitor, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru are in vedere cateva directii principale de actiune, bazate pe dezvoltarea cooperarii in cadrul si intre diferite clustere, precum si intre aceste structuri asociative si mediul universitar, pentru imbunatatirea transferului tehnologic. De asemenea, firmele private vor fi incurajate sa colaboreze pentru definirea de proiecte de viitor, care ar putea fi finantate in urmatoarea perioada de programare. O alta preocupare a ADR Centru o reprezinta pregatirea proiectelor pentru reducerea somajului in randul tinerilor, prin calificarea persoanelor si prin identificarea de politici de sprijin local, astfel incat oamenii sa nu mai fie tentati sa paraseasca tarile lor de origine, unde au fost instruiti, pentru a munci in tarile mai dezvoltate. Acest lucru poate fi realizat inclusiv prin dezvoltarea de proiecte in turism, sau de promovare la nivel european a produselor traditionale romanesti.